- info@sdizrt.hu
- +36 70 944 88 39
A Solar Droid Inspection Zrt. kifejezetten ipari alkalmazásokhoz fejlesztette ki az SD-11 típusú UAV helikoptert (Unmanned Aerial Vehicle).A cél egy olyan eszköz létrehozása volt, amely látási viszonyoktól függetlenül, előre programozott útvonalat képes végigrepülni folyamatos kontroll mellett. A tervezéskor fontos szempont volt az alacsony füstkibocsátás, alacsony rezgés, hosszú repülési idő, és a lehető leghalkabb működés a megfelelő teljesítmény leadása mellett.
A robothelikopter körülbelül 60 percet képes a levegőben maradni, miközben végrehajtja küldetését, mely akár 255 útvonalpontból is állhat. Ennek során a földi irányítóállomásról nyomon követhetőek a repülési paraméterek, bármikor megszakítható a repülés vagy új útvonalterv tölthető a gépre. Repülés maximum 10 m/s –os szélsebességig végezhető biztonságosan.
Számos alkalmazása lehetséges, például: filmezés, fotózás, hőkamerázás,különböző műszeres mérések. Az eszközök megfelelő rögzítésére, távirányítására, automatizált vezérlésére külön hordozószerkezet kerül kialakításra.
A helikopter mechanikai felépítése:
Az SD-11 helikopter hagyományos rotorelrendezésű, 3 ágú főrotorral, és 4 ágú farokrotorral rendelkezik, szabadonfutós, folyamatos faroklégcsavar hajtással. A gép váza nagyrészt szén kompozit anyagból készült, ami nagy szakító szilárdságú, ellenáll a korróziónak, UV álló, használatával könnyű, ugyanakkor szívós szerkezet alakítható ki. 2db Lithium Polymer akkumulátor biztosítja a fedélzeti áramellátást, melyek redundáns kapcsolásban biztosítják az elektromos berendezések tápellátását a biztonságos működés érdekében. Erőforrása a német Ingenieurbüro CAT által gyártott SPT5-H típusú kétfokozatú gázturbina, üzemagyaga Jet A1 kerozin mely megfelelő teljesítményt biztosít a gépnek, maximális terhelés mellett is. A gázturbinát mikroszámítógép vezérli, a földi irányító minden fontos üzemi paraméterét látja a kiszolgáló számítógépen. Az indítási folyamat, a fordulatszámtartás (Governor), a leállítás és a leállítási utáni hűtési folyamat teljes mértékben automatizált.
Feltűnő a helikopter leszállótalpa, ami szintén szén kompozit anyagból készült. A méretei megengedi, hogy terjedelmes méretű hasznos terhet tudjon szállítani, ami lehet kamera, műszerek, vagy egyéb az adott feladat elvégzéséhez szükséges berendezés.
A fő rotorlapátok kifejezetten az SD-11 helikopter számára tervezett, (6 fokban csavart, emelőprofilos, a végén lehajló „winglettel”) speciális kialakításúak a jó hatásfok és csendes működés érdekében. 4 ágú farokrotor biztosítja a gép iránytartását, mindkét rotor szén kompozit anyagú a kis súly és a tartósság érdekében.
Az SD-11 helikopter rendelkezik egy központi repülésirányító egységgel (FCS – Flight Control System)), ami egy beágyazott mikroszámítógépet tartalmaz. Ehhez kapcsolódik egy 6 szabadságfokú inercia rendszert (IMU – Inertial Measurment Unit), egy GPS és GLONASS műholdak vételére alkalmas vevő a hozzá kapcsolódó antennával, továbbá egy digitális iránytű (Magnetometer) és barometrikus magasságmérő szenzor. Ezek együttes működése hihetetlenül pontos irányítást tesz lehetővé. Három üzemmódban képes a helikopter repülni, normál „RC” (radio Control) mód, ilyenkor nincs semmilyen GPS és inercia alapú rásegítés. „Assist” mód, amikor működik a GPS és az inercia rendszer is, egy adott ponton tartja a gépet illetve a távirányító karjainak működtetésével a sebességet, és az irányt vezéreljük.
Végül a legfontosabb a küldetés „Mission” mód, amikor a gép egy előre megtervezett útvonalon repül, automatikusan hajtja végre a feladatot. A küldetés bármikor megszakítható új útvonal tölthető a gépre vagy hazahívható az eszköz, illetve más üzemmód választható.
A földi irányító számítógép és tartozékai egységesen a Földi Vezérlő Rendszer (Ground Control Station) adatrádió kapcsolaton kommunikál a helikopterrel 869 MHz-en, ezen keresztül tölthetőek fel a küldetés paraméterei mely a WGS84 koordinátákat, a magasság, és sebességadatokat tartalmazza. Az adott koordinátákhoz indítójel is rendelhető így vezérelhető pl. fotózáskor az exponálás. Professzionális, nagy nyomatékú fémfogaskerekes kefe nélküli motoros, digitális vezérlésű szervomotorok biztosítják a rotorok vezérlését így a gép mozgását a légtérben. A 4X+45° elrendezésű imbolygótárcsa aktuátorai közvetlenül az FCS-hez kapcsolódnak. A farokszervó egy további giroszkópon keresztül kapja vezérlést. A giroszkóp figyeli és kompenzálja a a főrotoron fellépő nyomatékváltozást, illetve a környezeti hatásokat, pl. szélirány változás.
A helikopter vezérelhető 2.4 GHz frekvencián működő RC (Radio Control) távirányítóról is. A gázturbina elindítását, az RC manuális repülést, az „Assist” módú repülést lehet elvégezni. Az RC távirányító segítségével lehet üzemmódot váltani, RC módból „Assist” módba, illetve „Mission” módból „Assist”, vagy RC módba. Az RC távirányítóval a turbina leállítását is el lehet végezni.
Technikai adatok:
Üzemanyag: Jet A-1 (Kerozin)
Üzemanyagtartály térfogata: 12 liter
Üzemanyag fogyasztás: kb. 12 liter/óra (terheléstől függő)
Maximális sebesség előre: 10m/s (40km/óra)
Maximális sebesség hátra: 4m/s (14,4km/óra)
Maximális oldalirányú sebesség: 4m/s (14,4km/óra)
Maximális emelkedési sebesség: 2m/s (7,2km/óra)
Maximális süllyedési sebesség: 2m/s (7,2km/óra)
Maximális forgási sebesség: 50°/s
Legnagyobb gyorsulás: 1m/s2
Legnagyobb szöggyorsulás: 10°/s2
Gázturbina: JetCat SPT5-H
Teljesítmény: 6kW
Legnagyobb össztömeg: 22kg
Saját tömeg: 38kg
Hosszúság: 2450mm
Magasság: 1000mm
Szélesség: 700mm
Rotor átmérő: 2500mm
Farokrotor átmérő: 380mm
Megadható útvonalpontok száma: 255db
Jellemzők:
30 modell memória,
Repülőgép, helikopter és vitorlázórepülő programok,
Nagyméretű LCD kijelző háttérvilágítással,
Kényelmes gumírozott markolat,
5 programozható mix,
R7008SB vevőegység
Telemetria